top of page
  • תמונת הסופר/תיונתן לוקימסון

מה עושים באוגוסט? המלצות לחמישה מסלולים תת קרקעיים

בחדשות הודיעו על עוד יום שרב, ועומס חום (מלווה בגשם (מה?)) שעומד להכנס לאיזור, וזה הזמן המושלם לרדת אל מתחת לאדמה. שם הטמפטורה נעימה, השמש לא קופחת ואפשר לתת לדמיון להשתולל. אז הנה האתרים התת קרקעיים שכדאי לכם להכיר:

1. ניקבת השילח שבעיר דוד: לא סתם הסיסמא של המקום היא: "המקום שבו הכל התחיל", כאן תוכלו לרדת אל המקום שבו עמד ארמון המלך דוד, ולאחר הליכה קצרה דרך אתרי העתיקות תגיעו אל מערכת המים הקדומה, תיכנסו למנהרה קצרה, חשוכה ורטובה שבה המים יגיעו לכם לגובה המותניים (בהתחלה ובסוף), תוכלו לראות את סימני החציבה של חופרי המנהרה בת 2700 השנים וליהנות מהרפתקאה מיוחדת במינה. לאחר מכן, תוכלו להמשיך למתחת לאדמה דרך מערכת הניקוז (הלא פעילה) שבנה הורדוס עד לגן הארכיאולוגי שליד הכותל הדרומי והמערבי, וסגרתם לכם חצי יום בירושלים.



2. מערות בית גוברין - ברוכים הבאים הגעתם לארץ אלף המערות,כאן תוכלו להכנס אל מבוכים תת קרקעיים, לעבור במערות ששימשו לתעשיה, לחקלאות ולקבורה, במערה הצידונית תוכלו לפגוש את פלאפי, סליחה את קרברוס הכלב התלת ראשי ששמר על ממלכת השאול של האדס, ודמויות מיתולוגיות נוספות שצויירו במערת הקבורה של אפיפאנס.

3. אם כבר הזכרתי את מערת הקבורה של בית גוברין, אז אתם חייבים לבקר גם במערות של בית שערים, שהפכו את עיר הקברים לפינת חמד, ממש "לגן משחקים" של בתי הקברות. אבל מעבר לציניות, מדובר באתר מרתק, הכולל מערות קבורה מהתקופה הרומית, סרקופגים, ציורי קיר ועוד...

4. הביקור בהרודין, מציע לכם חוויה מיוחדת, אמנם על שפת המדבר, חום אימים בחוץ, אבל ברגע שתצלחו את העלייה אל ראש ההר תוכלו לרדת לתוכו ולגלות "תל הפוך", כאשר השכבה העתיקה יותר נמצאת מעל זו שאתם נכנסים אליה, וכך תוכלו לעבור בין מערכות המים של הורדוס למערכות מסתור של מורדי בר כוכבא.

5. מערת התאומים, בניגוד לכל המערות שצויינו קודם המסלול הזה חינמי לחלוטין, ומדובר במסלול הליכה קצרצר ונחמד בשטח שמוצל ברובו, ונמצא מעל העיר בית שמש. ישנן אין ספור אגדות סביב מערת התאומים, והיא פתוחה בין החודשים אפריל לסוף אוקטובר, בשאר הזמן אנחנו לא רוצים להפריע לשנת החורף של העטלפים. חוויה נעימה וקרירה מובטחת.

ודבר אחרון, אל תלכו לבקר בעונה הזאת במערת הנטיפים, מדובר באתר יפהפה, שלפני מספר שנים אף שידרגו בו את מערכת. אבל בחום של ימינו מדובר בירידה (ועלייה בחזור) של כ150 מדרגות, ולאחר מכן כניסה למערה עם 90% לחות, אז למרות החוויה הבאמת יפה, פחות מומלץ בעונה זו.

bottom of page