top of page
תמונת הסופר/תיונתן לוקימסון

בית הבד של בילאל אבו כאלף

את בילאל אבו כאלף אני מכיר בערך עשר שנים, מאז הפעם הראשונה שבה נכנסתי לחנותו במסגרת הסיור "ירושלים הצלבנית" בקורס מורי דרך.

החנות של בילאל נמצאת בתוך העיר העתיקה, בסמוך לכיכר המוריסטן, המוריסטן (במקור "בימריסטן") בתרגום חופשי מתפרש כ"מקום החולים", שימש במהלך התקופה הצלבנית את מסדר ההוספיטלרים, אשר כחלק מהאג'נדה שלהם, הקימו בתי חולים לטיפול בצליינים העולים אל עיר הקודש ירושלים. בהמשך הפעיל את בית החולים במקום בחור נחמד בשם צאלח-א-דין, אשר כבש את ירושלים מידם של הצלבנים.

מקור השם מוריסטן נעוץ בשפה הפרסית ופירושו: בית חולים או במידה ואתם רוצים את הניתוח האטימולוגי המלא אז: "בימר" מתורגם כחולה ו"סטן" כמקום, דוגמא אחת מני רבות, אוזבקיסטן-מקום האוזבקים, עד כאן 60 שניות על התפתחותם של המקומות והשמות המלווים אותם.

החנות של בילאל הנה חנות בדים מאוד ייחודית: בילאל מייבא מבחר מאוד גדול ומאוד מעניין של בדים מארצות שונות ומשונות, וקהל הלקוחות של החנות מגוון לא פחות מהבדים שהוא מייבא, כאשר באותה השעה הוא יכול להעניק שירות לחשמן הקתולי, לקאדי המוסלמי ולחסיד של תולדות אהרון.

וישנו דבר נוסף המייחד את חנותו של בילאל משאר החנויות באזור. החנות של בילאל, כפי שכבר צויין לעיל, נמצאת מעל מה שבעבר היה הרבע ההוספיטלרי דהיינו חתיכה היסטוריה בת אלף שנה המשויכת לתקופה הצלבנית, לרוב כאשר בעלי חנויות משפצים חנויות בסביבה ומוצאים משהו מתחת הם דואגים לכסות את הממצא כמה שיותר מהר לפני שרשות העתיקות תגיע ותהפוך את החנות לאתר ארכיאולוגי. לזכותו של בילאל יש לציין שלא רק שהוא לא ניסה להסתיר את הממצאים שהוא מצא בזמן שהחליף את רצפת המקום, אלא הזמין מיוזמתו את אנשי רשות העתיקות.



לאחר שהארכיאולוגים סיימו עם החפירות בחנות, בילאל בנה רצפה שקופה, עם תאורה מתחתיה אשר מאירה על שרידיו של מבנה צלבני, מה שנותן לחנות מראה ייחודי.

את הבדים עצמם בילאל מייבא מהודו, דמשק, מרוקו ועוד כמה מקומות שאין לנו באופן תקין קשרי מסחר איתם, מהבדים המויבאים הוא תופר תלבושות מאוד יחודיות, הנמכרות לכל אלו שמחפשים את הלבוש הסמלי והמעמדי להסתובב איתו ביום-יום, אם אתם רוצים דוגמא אז תחפשו את חסידי תולדות אהרון שקונים אצלו את הבדים הלבנים מפוספסים למיניהם, הפטריארכים והכמרים למיניהם שקונים אצלו את הבד הארגמן שאותו הם שמים על עצמם בזמן המיסה, או סתם אנשים שרוצים לפאר את שולחנם במפה 14 קרט זהב, המבחר העצום של הבדים, הססגוניות של התלבושות, הכריות וכל מה שאפשר לעשות מאותם בדים, והמקום עצמו שווים ביקור, ולא רק לצורך צילום, המחירים אצלו די סבירים, ועשרות הביקורים שעצרתי אצלו, גם אני וגם מטיליי יכולים להעיד כי מדובר באדם מאוד נחמד. שתמיד שמח לתת הסבר ולבצע הדגמות של הבדים והלבושים הצבעוניים מתוך המבחר העצום שיש לו בחנות.

במידה וחשקה נפשכם לראות מבנה צלבני קדום אשר שוכן מתחת לבית הבד. אז החנות של בילאל נמצאת בעיר העתיקה, צמוד לכיכר המוריסטאן, שוק אבטימוס מס' 164

Comments


bottom of page