top of page
תמונת הסופר/תיונתן לוקימסון

אנשי הצפרדע יוצאים למבצע "ליידי"

יש בשירה 1/60 של נבואה, בשנת 1970 כתב יורם טהרלב ללהקת חיל הים את השיר "אנשי הצפרדע", המספר על יחידת הקומנדו שאסור להזכיר את שמה (שייטת 13, אבל לא שמעתם את זה ממני), ואולי זה רק אני, אבל לא סתם מקשר טהרלב בין השייטת ליונה הנביא (ומכאן גם ליום הכיפורים).

ודווקא בימינו אלו כאשר הגענו לימים שבהם "מה שעדיין אסור לספר

אולי נספר לנכדינו ברטט", הגיע הזמן לתת במה לאחת הפעולות המיוחות של השייטת במלחמת יום הכיפורים, כי לא סתם כתב עליהם טהרלב:

"אנחנו מאוד חסידי התנ"ך

יונה הנביא הוא אצלנו קמיע

גם הוא נעלם ליומיים שלושה

היכן הוא היה - איש איננו יודע

וכמו בתנ"ך אם צריך להכות

אנחנו פותחים זאת בדם וצפרדע."


אני מזמין אתכם להכיר את אחד מהמבצעים הנועזים והאלגנטים של השייטת שעליהם מותר להרחיב: מבצע ליידי.

מלחמת יום הכיפורים שפורצת ב6 לאוקטובר שנת 73', תפסה את חיל הים במצב טוב, בשנים שבין 67' ל73', חודש וחוזק הצי, ולכן חיל הים מצליח להדוף את התקפות המצרים מהים.

ביום ה11' למלחמה הוחלט להחזיר למצרים מנה אחת אפיים ולכן קרוב לחצות יוצא מבצע ליידי, כאשר שאול זיו, מפקד השייטת בעצמו מפקח על המבצע מאח"י (אוניית חיל הים) אשקלון, אל הים יורדות שתי סירות מהירות הגוררות אחריהם 2 חזירים (טורפדו מאוייש, מצורף בתמונה), ויוצאים לכיוון הנמל הצבאי של פורט סעיד במצרים, סה"כ מדובר בארבעה לוחמים, שניים על כל חזיר: מפקד המבצע סרן עודד אמיר ורס"ל עלי קמחי על חזיר אחד וסרן בועז שקדי ורס"ל שי ברוש על החזיר השני.


חזיר בשירות השייטת (ויקיפדיה)
חזיר בשירות השייטת (ויקיפדיה)


באמצע הלילה הם מצליחים לחדור דרך גדר ברזל תת קרקעית אל לב הנמל המצרי, ושם הכוח מתצפל לשניים, כאשר הזוג הראשון נכנס לעומק הנמל על מנת לפגוע באוניות המלחמה המצריות.

שקדי וברושי טועים בניווט, ותוך כדי שהם מתמודדים עם פצצות עומק הנזרקות למים בקצב של ארבע פצצות כל דקה, הם חוזרים לנקודת הפתיחה, אך לא מתוך מטרה לסגת אלא על מנת "לחשב מסלול מחדש", שאותו הם מבצעים בהצלחה, הם מגיעים אל נחתת הטנקים שאותה הם אמורים לפוצץ, ומגלים שהמנועים מופעלים ולמרות הקושי להתקרב תוך סיכון עצמי רב ולהצמיד מוקשי עלוקה לבטן האוניה, ומשם הם יוצאים חזרה.


עלי קימחי ועודד אמיר לעומתם, מצליחים להגיע אל היעד, להצמיד את המוקשים לספינות טילים, אבל אף פעם לא חזרו אל נקודת המפגש.

ההערכה הייתה שהם נפגעו מפצצות עומק שהמצרים הטילו עליהם, והם הוכרזו כחללים שמקום קבורתם לא נודע.

למרות זאת תוך כדי המלחמה חזרו אנשי השייטת לנמל של פורט סעיד על מנת לאתר את הגופות אך ללא הצלחה.

תוצאות המבצע פגעו קשה ביכולת ההגנה של המצרים ואיפשרה לחיל הים להפגיז את החוף מרחוק מבלי לחשוש יותר מדי מההגנה הימית שהייתה עלולה לצאת לכיוונו והביאה לשינוי משמעותי במאזן הכוחות.


לאחר המלחמה הוענקו למשתתפי המבצע העיטורים הבאים:

עיטור הגבורה - סרן עודד אמיר

עיטור העוז - רב-סמל עלי קמחי וסרן בועז שקדי

עיטור המופת - רס"ל שי ברוש.

Comments


bottom of page