top of page
  • תמונת הסופר/תיונתן לוקימסון

על במותיך חלל - קבר מגיני מצדה

רגע לפני שמתחילים את העליה למצדה מצד מערב, ישנה גבעה קטנה שנראית תקועה באמצע הדרך, במהלך המסע אל ההר עולים עליה וממנה יורדים לכיוון העלייה הגדולה של שביל הסוללה, למרות שיש מדרגות שעולות לראשה של הגבעה, אינני זוכר כי מישהו עלה עליה בהן אי פעם, בכל אותן עשרות אם לא מאות הפעמים שבהם ביקרתי במקום.

על מנת להבין את סיפורה של הגבעה הקטנה הזאת, התקועה באמצע הדרך אל ההר, נחזור לרגע ל7 ביולי של שנת 1969, כאשר במקום התכנסה המשלחת הארכיאולוגית, בליוויו של הרב הצבאי הראשי - הרב שלמה גורן לצורך הבאתם לקבורה של 27 מגיני מצדה.

קשה לי להאמין שארוע כזה היה יכול להתרחש גם היום, אבל באותה שנה העבירה הממשלה החלטה שאת שרידי החללים שנמצאו במצדה יש לקבור בלוויה צבאית לפי כל כללי הטקס, כפי שאכן בוצע.

אינני נכנס כאן לדיון האם אלו אכן מגיני מצדה או לא, כי האמת היא שאין לי מושג, וסביר להניח שגם לארכיאולוגים עצמם אין באמת תשובה לשאלה הזאת, אבל המחווה הזאת הייתה ייחודית, כאשר מדינת ישראל הצעירה, בת פחות מ20 שנה, מצדיעה למגיניה של המדינה היהודית שחרבה לפני כמעט אלפיים שנה.


אז במידה ואתם מגיעים למצדה, אני ממליץ בחום לעלות אל חלקת הקבורה הקטנה הזאת הנמצאת בראש הגבעה, ולראות את המצבה שהונחה על ידי מדינת ישראל על קברם של מגיני מצדה.


bottom of page